Obsah

Organizace dne v MŠ

 

Příchod dětí

Děti přicházejí do MŠ průběžně již od 6.15 hod. do 8.00 hodin (doporučujeme příchod do 7.45 hod.). Podle dohody s rodiči je možné příchod dětí individuálně domluvit s učitelkami. Dítě přebírá od rodičů paní učitelka.

 

Ranní hry dětí

Během příchodu si děti hrají kolektivně či individuelně podle svého přání. Učitelka respektuje požadavky dětí, ale nenásilnou organizací předchází konfliktním situacím nebo je spolu s dětmi řeší. Po ranním úklidu hraček dochází k rozdělení dětí do svých tříd. Děti poté jen společně svačí a obědvají. Jinak je řízená činnost oddělena. Po obědě dochází ke spojení tříd na odpočinek až do odchodu všech dětí z MŠ.

 

Ranní kruh

V ranním kruhu se každá třída dětí pozdraví zvlášť. Seznámíme se s programem dnešního dne. Společně ho dotváříme, aby se všem líbil.

 

Kolektivní logopedické cvičení

Provádíme hromadně na bázi rozcvičení mluvidel. Vyvozujeme hlásky při napodobování zvuků. Nacvičujeme  a opakujeme říkadla a básničky k jednotlivým hláskám. Provádíme vhodná dechová cvičení.

 

Pohybové činnosti dětí

Pohybové aktivity před dopolední svačinou jsou vhodné a u dětí oblíbené. Učitelka může tuto činnost zařadit kdykoliv během dne a to i několikrát podle zájmu či pozornosti dětí.

 

Dopolední svačina

Dopolední svačina je podávána z kuchyně ZŠ do MŠ, kde ji paní školnice dále upravuje a vydává dětem. Doba výdeje je stanovena na 9.00 h, ale může se podle aktuálního programu v MŠ přizpůsobit. Děti se učí sebeobsluze. Samy si dávají svačinku z okýnka na tácek.  Na stoleček si připravují hrneček s pitím (mladší děti až od 2. pololetí). Děti dbají na čistotu při stolování a na hygienické návyky po jídle.

 

Řízená výchovná činnost

V této době pracuje učitelka s dětmi podle závazných materiálů a školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Metody práce a organizace zvažuje podle dosavadních zkušeností či odborných znalostí. Cíleně pozoruje děti. Hodnotí jejich znalosti a dovednosti. Objektivně o poznatcích informuje rodiče. Písemně zaznamenává dílčí výsledky. Délu řízených činností přizpůsobuje koncentraci pozornosti nebo zájmu dětí.

 

Pobyt venku

Před pobytem venku se děti snaží samostatně obléknout. Zdokonalují si sebeobslužné dovednosti. Obtížnější úkony při oblékání paní učitelky zajistí. Pobyt venku je každodenní. Jeho doba je individuální podle stavu počasí. V případě velmi nepříznivého počasí (mráz, vedro, inverze, povětří) může být doba pobytu venku zkrácena nebo zcela zrušena. Naopak při velmi příznivém počasí se doba pobytu venku může prodloužit. Rodiče by měli přizpůsobit oděv i obuv dětí aktuálnímu stavu počasí. V šatně rodiče nechávají dítěti náhradní, běžné oblečení na pobyt venku a na školní zahradě (pískoviště).

 

Oběd

Doba oběda je stanovena na 11.45 h. Snažíme se dodržovat intervaly mezi jídly. Děti si osvojují hygienické a sebeobslužné návyky. Samy si připravují lžíci, vidličku, nůž, ubrousek a hrníček na svůj stoleček (mladší děti až od 2. pololetí). Dbáme na správné zacházení se lžící a příborem. Špatné držení ihned opravujeme. Oběd je dodán z kuchyně ZŠ a vydáván školnicí. Polévku roznáší paní učitelka. Pro hlavní jídlo si děti chodí samy k výdejnímu okénku (mladším dětem hlavní jídlo roznáší paní učitelka). Děti si samy po sobě uklízejí použité nádobí.

 

Odchod dětí z MŠ

Děti, které nezůstávají v MŠ do odpoledních hodin, jsou vyzvedávány v době od 12.00 do 12.15 h osobami dle zmocnění.

 

Odpočinek a spánek

V denním programu je respektována potřeba spánku a odpočinku jednotlivých dětí. Děti, které zůstávají v MŠ, po obědě odcházejí do umývárny vyčistit si zuby. Poté se svlékají u svého lehátka na koberci v ložnici do spodního prádla a oblékají si pyžamo. Svlečené prádlo porovnají vedle lehátka. Před odpočinkem si děti denně poslechnou reprodukovaný text (pohádku, příběh...) paní učitelkou či CD.

 

Odpolední svačina

Odpolední svačinu připravuje z dodaných surovin z kuchyně ZŠ školnice a vydává ji dětem. Doba výdeje je stanovena na 14.45 h, ale může se podle aktuálního stavu v MŠ přizpůsobit. Děti se učí sebeobsluze. Opět si samy připravují tácek, ubrousek a hrneček s pitím (mladší děti až od 2. pololetí). Děti dbají na čistotu při stolování a na hygienické návyky před a po jídle. 

 

Odpolední hry, příchod rodičů, rozcházení domů

Učitelka přizpůsobí aktivity svému záměru, počtu či požadavku dětí. Při vhodném počasí může být odpolední činnost realizována i venku na školní zahradě.

Děti jsou průběžně předávány rodičům nebo osobám zmocněným k převzetí dítěte. Učitelky mohou podle zájmu informovat rodiče o průběhu pobytu dítěte v MŠ. Rodiče mají možnost vyjádřit svá přání, náměty či připomínky ústně i písemnou formou. Odchod probíhá do konce provozní doby mateřské školy do 16:30 hodin.

 

Závěr

Do denního programu pravidelně zařazujeme řízené zdravotně  preventivní aktivity na základě doporučení a instruktáže rehabilitačního lékaře. 

 

 

Časový rozvrh dne

  6.15 -   8.00          příchod dětí do MŠ

  8.00 -   8.50          ranní kruh, pohybové činnosti dětí, kolektivní logopedické cvičení

                                     povinné předškolní vzdělávání

  8.50 -   9.10          hygiena, svačina

  9.10 -   9.45          řízená výchovná činnost

  9.45 - 10.15        osobní hygiena, příprava na pobyt venku třídy Žabičky, pobyt venku

10.15 - 11.20

10.15 - 10.30         osobní hygiena, příprava na pobyt venku třídy Rybičky, pobyt venku

                                 10.30 - 11.35   

11.20 - 11.45         příchod z venku třídy Žabičky, osobní hygiena, příprava na oběd

11.35 - 11.45         příchod z venku třídy Rybičky, osobní hygiena, příprava na oběd

11.45 - 12.15         oběd,  osobní hygiena

12.15 - 14.15         spánek, odpočinek dětí

14.15 - 14.45         osobní hygiena, svačina

14.45 - 16.30         volné činnosti a aktivity, příchod rodičů, rozcházení domů

 

Časový rozvrh dne je orientační dle aktuální situace a potřeby dětí se může časově lišit.

 

Vítáme, když jsou děti přiváděny do MŠ do 7.45 hodin.