Obsah

zde ke stažení

VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ

„MAPA ŠKOLY“

 

Naše škola se zapojila do projektu dotazníkového šetření Mapa školy, který pro české školy připravila nevládní společnost SCIO, zabývající se problematikou vzdělávání. SCIO se dlouhodobě snaží sledovat inovace ve vzdělávání a přenášet je do praxe, připravuje profesionální testy pro přijímací zkoušky a zabývá se i paralelním vzděláváním, které probíhá mimo školu a umožňuje rodičům aktivně se podílet na rozvoji svých dětí.

Zcela anonymní dotazníkové šetření, které proběhlo i na naší škole v rámci projektu Mapa školy, zjišťuje zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů, provozních zaměstnanců a vedení školy, kteří se do akce dobrovolně zapojili. Výsledky, které poté společnost SCIO nejen statisticky zpracovala, ale i porovnala s výsledky všech do projektu zapojených škol, dávají naší škole možnost nového pohledu na práci i potřeby žáků, provozního personálu, učitelů i vedení školy.

Kontext s jinými školami dává nahlédnout do předností i slabin školy a umožňuje tak vedení školy pokračovat ve správných již nastoupených a dobře hodnocených trendech (výuka, vzájemná komunikace, spokojenost učitelů/žáků/rodičů) i připravit nápravu pro zlepšení tam, kde hodnocení nevyznělo příznivě.

Dotazníkové šetření Mapa školy proběhlo ve 2. pololetí školního roku 2018/2019. Do šetření se zapojilo 159 základních škol, 15 středních škol a 64 mateřských škol. Naše malá vesnická škola se podle celkového vyhodnocení a porovnání výsledků mezi zúčastněnými školami umístila na výborných předních místech v převážné většině oblastí, posuzovaných účastníky dotazníkového šetření. Ve srovnání s jakousi "průměrnou" školou, jejíž "dotazník" umožnily fiktivně formulovat statistické metody vyhodnocení odpovědí ze všech odevzdaných dotazníků, šlo zejména o tyto oblasti:

výuka podle celkového hodnocení, pedagogické kvality vyučujících, nabídka kroužků, vnitřní prostory školy, sportovní vybavení a školní akce.

Tyto a také výuka práce s počítačem, vztahy mezi žáky, šíře nabídky volitelných předmětů i pěkné záchody a umývárny byly vyhodnoceny velmi dobře. Podle projektu Mapa školy jde o silné stránky školy! Samozřejmě že to neznamená, že nemáme v budoucnosti co zlepšovat - na vavřínech určitě neusneme. Život školy je živý organismus, jde dopředu s vývojem v oblasti vzdělávání i s potřebami konkrétních žáků.

Jako jediná slabší stránka naší školy se v odpovědích dotazníkového šetření objevilo téma týkající se školní jídelny. To pro nás nebylo velké překvapení a je zde potřebné vysvětlit proč. V dnešní době, kdy na celém světě i v naší zemi stále přibývá dospělých i dětí s nadváhou nebo dokonce obezitou, která ohrožuje zdraví a v samotném důsledku i jejich životy, je nutné pokusit se změnit stravovací návyky, které jsou – spolu s nedostatkem pohybu – hlavní příčinou tohoto vývoje. Vedení školy se proto již v loňském roce rozhodlo rozumným tempem posouvat kvalitu stravování směrem ke zdravější výživě. Tento trend začíná být prosazován v oblasti hromadného stravování v celé republice a není žádným tajemstvím, že jeho přijímání zejména mezi dětmi, ale i dospělými je obtížným úkolem. Protože však v daném projektu Mapa školy nebyly školy vybírány podle toho, zda se jejich vedení dalo v dětském stravování touto cestou (ale ve školní jídelně vaří např. klasická česká jídla), může se naše "slabá stránka" ve výsledném srovnání s ostatními jevit jako nedostatek, který je třeba v budoucnu zlepšit - není to však tak a je to právě naopak: máme před sebou dlouhou cestu přesvědčit kvalitou i chutí naše malé i velké strávníky, že zdravá strava jim začne více chutnat a povede i ke kvalitě jejich budoucího života.  

A ještě na závěr určitý konkrétní poznatek, který z odpovědí žáků příjemně překvapil: na naší škole mají žáci velmi rádi (kromě obligátního tělocviku a moderní angličtiny) právě matematiku.

Pro podrobné prostudování výsledků naší školy, zjištění konkrétně položených otázek i konkrétních číselných hodnot, které byly po statistickém vyhodnocování výsledků použity pro srovnání s "průměrnou" školou, nám byla společností SCIO předána Analýza výsledků mapy školy a dva další hodnotící dokumenty – vše bude sloužit vedení školy a případně i zřizovateli k rozumnému uvážení, jak a které závěry je možné, či dokonce nutné v naší škole uvést do života.

 

                                                                                                                      Ing. Marie Kruntová

                                                                                                                         ředitelka školy

 

Na základě výsledků dotazníkového šetření se uskuteční během měsíce června beseda s odborníkem na téma „školní stravování“. Beseda bude určena pro rodiče našich žáků a cizí strávníky.

 

zde ke stažení